Ratan Tata, den tidigare ordföranden för Tata Group, som lyfte det indiska konglomeratet till den globala scenen genom en rad högprofilerade förvärv, avled vid 86 års ålder, meddelade Tata Group i ett uttalande på onsdagskvällen, enligt Reuters och News.ro.
Ratan Tata, som ledde konglomeratet i över 20 år som ordförande, vårdades på intensivvårdsavdelning på ett sjukhus i Mumbai på onsdagsmorgonen, uppger två källor för Reuters.
’Med en djup känsla av förlust tar vi farväl av Mr.Ratan Naval Tata, en verkligt anmärkningsvärd ledare vars omätbara bidrag inte bara formade Tata Group utan också själva strukturen i vår nation’, säger bolaget.
Ratan Tata ’var en visionär företagsledare, en medkännande själ och en extraordinär människa’, sade Indiens premiärminister Narendra Modi på plattformen ’X’.
’Jag är djupt bedrövad över hans bortgång.Mina tankar är med hans familj, vänner och beundrare under denna sorgliga tid’, meddelade premiärministern.
Vem var Ratan Tata?
Efter att ha tagit en examen i arkitektur vid Cornell University återvände han till Indien och började arbeta för den koncern som hans farfars far hade grundat nästan ett sekel tidigare, 1962.
Han arbetade på olika Tata-företag, inklusive Telco, numera Tata Motors, samt Tata Steel, och utmärkte sig senare genom att ta itu med förluster och öka marknadsandelen på koncernens enhet National Radio & Electronics Company.
År 1991 tog han över ledningen av konglomeratet efter sin farbror J.R.D. Tata.Tata, gick i pension – överlämnandet skedde vid en tidpunkt då Indien genomförde radikala reformer som öppnade landets ekonomi för omvärlden och inledde en era av hög tillväxt.
I en av sina första åtgärder försökte Ratan Tata begränsa makten hos vissa företagsledare inom Tata Group genom att införa en pensionsålder, befordra yngre personer till ledande befattningar och öka tillsynen av företagen.
År 1996 grundade han telekommunikationsföretaget Tata Teleservices och 2004 börsnoterade han Tata Consultancy Services, vilket genererade betydande intäkter för koncernen.
Skaparen av världens billigaste bil
Men för att kunna utvecklas på rätt sätt insåg gruppen att den måste se bortom Indiens kust.
Koncernen förvärvade det brittiska teföretaget Tetley år 2000 för 432 miljoner dollar och den anglo-holländska ståltillverkaren Corus år 2007 för 13 miljarder dollar, vilket vid den tidpunkten var det största förvärvet av ett utländskt företag av ett indiskt företag.Tata Motors köpte sedan de brittiska lyxbilsmärkena Jaguar och Land Rover från Ford Motor 2008 för 2,3 miljarder dollar.
Bland hans favoritprojekt på Tata Motors fanns Indica – den första bilmodellen som designades och byggdes i Indien – samt Nano, som marknadsfördes som världens billigaste bil.Han bidrog till den ursprungliga designen för båda modellerna.
Indica blev en kommersiell framgång.Nano, prissatt till endast 100. 000 rupier (ca 1. 200 dollar) och kulmen på Ratan Tatas dröm om att skapa en prisvärd bil för massorna i Indien, drabbades dock av initiala säkerhetsproblem och dålig marknadsföring.
Den togs så småningom ur produktion ett decennium efter lanseringen.
Den filantropiska miljardären i Indien
Ratan Tata, som var licensierad pilot och ibland flög företagets flygplan, gifte sig aldrig och var känd för sitt lugna uppträdande, sin relativt blygsamma livsstil och sina filantropiska aktiviteter.
Två tredjedelar av aktierna i Tata Sons, koncernens holdingbolag, ägs av filantropiska stiftelser.
Hans ledarskap på Tata var inte okontroversiellt – i synnerhet en häftig offentlig dispyt efter att Cyrus Mistry, en ättling till miljardären Shapoorji Pallonjis klan, avsattes från ordförandeposten i Tata Sons 2016.Tata Group hävdade att Mistry hade misslyckats med att förbättra underpresterande verksamheter, medan Mistry anklagade Ratan Tata, som var gruppens ordförande emeritus, för inblandning och för att ha skapat ett alternativt maktcentrum inom gruppen.
Efter att ha gått i pension från Tata Group blev Ratan Tata känd som en framstående investerare i indiska startups och stödde en mängd företag, inklusive det digitala betalningsföretaget Paytm, Ola Electric, en enhet inom transportföretaget Ola, och leverantören av hem- och skönhetstjänster Urban Company.
Bland många utmärkelser fick han Padma Vibhushan, Indiens näst högsta civila utmärkelse, 2008 för exceptionella och framstående tjänster inom handel och industri.